Detailhandel presser modeindustrien
Det står svært til med salget for den danske modeindustri på hjemmemarkedet. Helt anderledes ser det ud på de store eksportmarkeder.
Ifølge Michael Hillmose, international chef for Dansk Mode & Textil, er der tale om flad udvikling. Store virksomheder som Bestseller og IC Companys samt DK Company tegner sig for en stor del af eksporten. Men mange modevirksomheder har problemer med salget på hjemmemarkedet, og 25 pct. af Dansk Mode & Textils medlemmer angiver i en rundspørge, at nye afsætningskanaler udgør den største udfordring.
- Mange butikker er pressede, og det smitter af på leverandørerne. De oplever, at flere kunder har svært ved at betale. Samtidig deles ordrer op, og antallet af returvarer stiger markant. Det er et markant problem, som er mere udbredt i de danske butikker end i udlandet, siger Michael Hillmose.
Salget af beklædning faldt med 1,8 procent i december i detailhandlen herhjemme. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.